نرم کننده یا مرطوب کننده



تاریخ انتشار : 1403/02/07 12:09
نویسنده : سرکار خانم ملیحه زاهدی راد مدیریت مجموعه درمانی جهان حکمت


نگاهی به میز توالت خودتون بیندازید، بدون شک مملو از وسایل ضروری مراقبت از پوست است. پاک کننده؟ مرطوب کننده؟ تونر؟...... این محصولات بخشی از روتین مراقبت روزانه پوست شما هستند، اما آیا واقعاً می دانید هدف از استفاده تونر چیست؟ برای اکثر ما یک محصول اصلی مراقبت از پوست است، تونرها می توانند لایه بردار واقعی پوست باشند، آنها pH پوست را متعادل می کنند. متخصصان پوست معتقدند اگر شما تونر مناسب پوست خودتان را استفاده نکنید، به نوعی  قابض هستند و می توانند شرایطی مانند آکنه یا خشکی مزمن را تشدید کنند. مرطوب کننده ها هم به عنوان آبرسان های پوست شناخته می شوند، ولی نرم کننده ها چی هستند و چه کار می کنند.
نرم‌کننده‌ها شکاف بین شوینده و مرطوب‌کننده را پر می‌کنند و یک لایه محافظتی اضافی بر روی پوست می کشند. بر خلاف تونرهای کلاسیک، از هرگونه احساس سفتی جلوگیری می کنند. نرم کننده یک مرطوب کننده قوی است که باعث تسکین سریع پوست خشک، ترک خورده یا آسیب دیده می شود. استفاده منظم نرم کننده از آسیب های محیطی محافظت می کند.
نرم کننده ها مواد تشکیل دهنده کرم ها، لوسیون ها، مرطوب کننده ها یا پمادهای پوست هستند که لایه ای روی پوست شما تشکیل می دهند. این مواد می توانند خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن را از بین ببرند. اگر اگزما، پسوریازیس، پوست خشک یا حساس دارید، نرم کننده ها می توانند به پوست شما کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد. یک لایه ضد آب روی اپیدرم تشکیل می دهد و به التیام پوست کمک می کند. در واقع به نوعی آب بندی رطوبت پوست را انجام می دهد. به همین دلیل به آنها کرم های مسدود کننده هم می گویند.
پس نرم‌کننده‌ها به عنوان آبرسان هم شناخته می‌شوند، برای متعادل کردن پوست قبل از هر گونه درمان به کار می روند و تنها هدف آنها آبرسانی به پوست با جلوگیری از تبخیر رطوبت پس از پاک‌سازی است. به زبان ساده، با استفاده از نرم کننده آبرسانی مضاعف انجام می دهید. چون نرم کننده علاوه بر آبرسانی پوست از تبخیر آب درون پوستی جلوگیری می کند.
نرم کننده همیشه برای هیدراتاسیون و محافظت بیشتر کاربرد دارد. نرم کننده چه تفاوتی با کرم روز یا شب سنتی دارد؟ نرم کننده پوست یک مرطوب کننده قوی است. رایج ترین کاربردهای آن برای پوست خشک، لب های ترک خورده، سوختگی ها و پاشنه های ترک خورده است. با این حال، می توان از آن به عنوان پاک کننده آرایش چشم نیز استفاده کرد. بهتر است از نرم کننده قبل از رفتن به رختخواب استفاده شود، زیرا این زمان بهترین زمان برای ترمیم پوست است. با این وجود می توان از آن هم صبح و هم عصر استفاده کرد.
بهترین راه برای استفاده از نرم کننده
نرم کننده ها دارای بافتهای متفاوتی هستند و از ژل های نازک تا مایعات آبکی متفاوت هستند، بنابراین بسته به میزان ضخامت آنها، می توانید از دستان خود برای ضربه زدن یا کشیدن آن روی صورت خود استفاده کنید. اما بهترین راه برای و نکته کلیدی در مراقبت از پوست ملایمت است. یک پد پنبه ای را با نرم کننده آغشته کنید و آن را به صورت خود بکشید، از مالش زیاد بخصوص در پوست های چرب خودداری کنید. با انگشتان و کف دست‌ها به آرامی با پوست خود رفتار کنید. کشیدن پوست یا برخورد خشن با آن به مرور زمان باعث افزایش خطوط و چین و چروک می شود.
نرم کننده ها چه کارهایی برای ما می کنند؟
کرم ها، لوسیون ها و پمادهای مراقبت از پوست که حاوی نرم کننده هستند می توانند:
-    رطوبت (آب) را به پوست جذب کنند.
-    مانع از بین رفتن رطوبت پوست شوند.
-    پوست پوسته پوسته شده یا ترک خورده را نرم کنند.
-    پوست تحریک شده یا خشک را تسکین دهند.
تفاوت بین نرم کننده و مرطوب کننده چیست؟
نرم کننده یکی از مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده است. وظیفه نرم کننده نرم کردن پوست است. مرطوب کننده ها حاوی مواد دیگری هستند که به آبرسانی پوست کمک می کنند.
انواع نرم کننده
برخی از نرم کننده ها حتی حاوی اسیدهای لایه بردار ملایم هستند که به هر محصولی که بعدا استفاده می کنید کمک می کند تا بهتر جذب پوست شود. استفاده از یک تقویت‌کننده، مانند لوسیون، در ابتدای برنامه‌ مراقبت پوستی برای نفوذ واقعی محصولات به پوست شما مفید است. نرم کننده درمانی غنی شده برای پوست های معمولی، خشک و خیلی خشک یا نرم کننده درمانی برای پوست های معمولی تا چرب فرمولاسیون های متفاوتی دارند. هر دوی این لوسیون های نرم کننده سرشار از آنتی اکسیدان های محافظت کننده و همچنین مواد ضد پیری و مرطوب کننده هستند. از نظر بالینی ثابت شده است که آنها با یک بار استفاده به مدت 24 ساعت رطوبت را حفظ می کنند. بنابراین پوست شما برای مدت زمان طولانی تری مرطوب می ماند.
دو نوع اصلی نرم کننده وجود دارد و بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مرطوب کننده حاوی ترکیبی از هر دو هستند:
مسدود کننده ها یک پوشش ضخیم و چرب روی پوست شما ایجاد می کنند و در آب حل نمی شوند. نمونه هایی از مسدود کننده ها عبارتند از وازلین، روغن معدنی، لانولین و پارافین مایع. مسدود کننده ها به پوست شما رطوبت نمی‌افزایند، اما کمک می‌کنند تا رطوبتی را که از قبل دارد حفظ کند.
نوع دوم مرطوب کننده ها آب را جذب و به پوست شما متصل می کنند و رطوبت آن را افزایش می دهند. این مواد نسبت به نوع مسدود کننده غلظت و چربی کمتری دارند و راحت تر در آب شسته می شوند. نمونه هایی از این نوع مرطوب کننده ها عبارتند از گلیسیرین، اسید هیالورونیک، پروپیلن گلیکول و اوره.
نرم کننده ها چه مشکلاتی را می توانند درمان کنند؟
نرم کننده ها می توانند به تسکین علائم بیماری های پوستی که باعث خشکی، ترک خوردن یا پوسته پوسته شدن می شوند، کمک کنند:
-    درماتیت
-    اگزما
-    پسوریازیس
نرم کننده ها می توانند کمک کننده درمان خشکی پوست ایجاد شده در اثر مشکلاتی مانند درمان سرطان، هوای سرد و خشک، دیابت، شستن مکرر دست ها، کار با مواد شیمیایی باشند.
آیا در صورت استفاده از کرم های درمانی می توان از نرم کننده ها استفاده کرد؟
اگر از کرم های تجویزی یا محصولاتی با مواد فعال مانند کرم های استروئیدی استفاده می کنید، از متخصص پوست خود سوال کنید که لازم است قبل از استفاده از نرم کننده از داروهای تجویزی استفاده کنید یا بعد از آن.
بهترین زمان برای استفاده از نرم کننده ها چیست؟
هنگامی که پوست مرطوب است، نرم کننده ها بهتر جذب می شوند. برای استفاده حداکثری از نرم کننده خود:
قبل از آن حمام یا دوش آب گرم (نه داغ) بگیرید یا یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. پوست خود را به خوبی بشویید و به آرامی خشک کنید، بعد نرم کننده بزنید. مقداری نرم کننده بردارید، بین دستانتان گرم کنیدو بعد روی پوست بمالید. نرم کننده را روی نواحی پوست خشک، پوسته پوسته شده یا تحریک شده، تقریبا بلافاصله بعد از خارج شدن از حمام بمالید. نرم کننده را به آرامی با حرکات دایره ای رو به پایین به پوست خود بمالید.
آیا می توان به جای صابون از نرم کننده استفاده کرد؟
صابون ها و پاک کننده های پوست ممکن است حاوی موادی باشند که اگزما یا خشکی پوست را تشدید می کنند. ولی ترکیباتی دارند که به حذف میکروب ها از پوست کمک می کند. برای مقابله با مشکل خشکی بعد از صابون، پس از شستن با صابون، دست های خود را با یک نرم کننده چرب کنید.
دستان خود را با آب گرم و صابون به مدت 30 ثانیه بشویید. در حالی که دستان شما هنوز مرطوب است، یک قاشق غذاخوری از نرم کننده خود را بردارید و آن را مانند صابون به تمام دستان خود بمالید. بعد دست های خود را بشویید. دستان خود را به آرامی خشک کنید (نمالید). دوباره از نرم کننده استفاده کنید. شما با این روش توانسته اید به حذف میکروب ها از پوست کمک کنید و در عین حال اثرات خشک شدن صابون را به حداقل برسانید. در صورت امکان، دست های خود را با صابون بدون عطر و ضد حساسیت بشویید و از ضدعفونی کننده های دست دارای مرطوب کننده استفاده کنید.
آیا می توانم بیش از یک بار در روز از نرم کننده ها استفاده کنم؟
هر زمان که پوستتان احساس خشکی کرد، می توانید از نرم کننده ها در طول روز استفاده کنید. نرم کننده های بدون مواد فعال معمولاً برای استفاده بی خطر هستند. برچسب محصول را بررسی کنید تا ببینید آیا حاوی مواد فعالی مانند هیدروکورتیزون است یا خیر. هنگام خرید نرم کننده های جدید، از بیش از یک محصول جدید در یک زمان استفاده نکنید، مگر اینکه متخصص پوست شما آن را توصیه کرده باشد. اگر از چندین محصول استفاده کنید و واکنش پوستی داشته باشید، تشخیص اینکه این مشکل در اثر کدام محصول ایجاد شده، دشوار می شود.
خطرات / مزایا استفاده از نرم کننده
مزایای استفاده از نرم کننده ها چیست؟
استفاده منظم از نرم کننده ها به شما در مدیریت پوست خشک و خارش کمک می کند و می تواند مکمل مفیدی برای کرم های پوستی تجویزی باشد. نرم کننده ها می توانند به پوست شما احساس راحتی بیشتری بدهند و خارش و درد ناشی از خشکی یا سوزش را تسکین دهند. استفاده روزانه آنها می تواند به جلوگیری از ترک های پوستی کمک کند و مانع عفونت شود.
خطرات استفاده از نرم کننده ها چیست؟
نرم کننده ها به طور کلی بی خطر هستند. اما همیشه قبل از استفاده از یک محصول جدید پوستی موارد زیر را در نظر بگیرید:
واکنش های آلرژیک: برخی از محصولات پوستی می توانند باعث واکنش های آلرژیک یا تحریک شوند. اگر پوست حساس یا آلرژنی دارید، فرمول پوستی ضد حساسیت یا مخصوص پوست حساس را انتخاب کنید که تعداد مواد آن محدود باشد.
آکنه: اگر مستعد آکنه هستید، محصولات مسدود کننده مانند روغن ها و ژلهای نفتی می تواند باعث تشدید یا ایجاد آکنه شوند. به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب غیر کومودوژنیک یا غیر آکنه زا هستند.
محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی محرک‌ها یا آلرژن‌های رایج مانند الکل، رنگ یا رنگدانه،‌ روغن ضروری،‌ عطر، مواد لاتکسی، مواد نگهدارنده مانند پارابن یا متیل ایزوتیازولینون، نیستند.
برای به حداقل رساندن مشکلات با مشاوره متخصص پوست یا فیشیال آرتیست محصول مناسب را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که در صورت استفاده از هر محصول پوستی حتی نرم کننده ها، اگر دچار بیماری مزمن پوستی شدید که بهبود نیافت یا اگر هریک از علائم زیر را دیدید فوراً با متخصص پوست یا فیشیال آرتیست خود تماس بگیرید:
-    بریدگی ها یا زخم هایی که خوب نمی شوند
-    تحریک
-    خارش
-    کهیر
-    سرخی و التهاب
در صورت هر گونه بیماری پوستی مزمن به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.






در دسته پوست و مو

#نرم کننده یا مرطوب کننده



ارسال نظرات









نظرات